همه چیز در مورد لرهای ایران زمین

دلنوشته هایی از ایل لر در شهرستان بهبهان استان خوزستان

همه چیز در مورد لرهای ایران زمین

دلنوشته هایی از ایل لر در شهرستان بهبهان استان خوزستان

مشخصات بلاگ

بهبهان یکی از قدیمی‏ترین شهرهای استان خوزستان است که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد بر می‏گردد. شهرستان بهبهان با وسعتی معادل 3195 کیلومتر مربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. جمعیت بهبهان حدود 220 هزار نفر است

بایگانی

توزیع جغرافیائى عشایر در استان خوزستان

پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۴۳ ب.ظ

در بین شهرستان‌هاى استان خوزستان، شهرستان آبادان فاقد جمعیت عشایر قشلاقى است. به بیانى دیگر این شهرستان در دوره قشلاق خانوار عشایر کوچنده ندارد. شهرستان‌هاى رامهرمز، بهبهان و شوشتر در دوره ییلاقى عشایر ندارند. این سه شهرستان به‌علت گرماى بیش از حد تابستان و فقدان مراتع و آب کافی، نمى‌تواند در تابستان پذیراى عشایر باشد. شهرستان اندیمشک نیز با اینکه در دوره قشلاقى ۲۶۴۴ خانوار عشایر کوچنده را با جمعیتى برابر ۱۸،۳۱۵ نفر را پذیرا مى‌شود، در تابستان فقط ۱۷۳ خانوار با جمعیتى برابر ۱۱۴۹ نفر را در خود جاى مى‌دهد.

http://www.qashqaie.ir/wp-content/uploads/2015/09/a__60_.jpg

شهرستان اهواز به‌علت گرماى بیش از حد تابستان و نیز عدم وجود چراگاه‌هاى مناسب، فقط ۵۵ خانوار از قبایل عرب را پذیرا مى‌شود. در دوره قشلاق نیز فقط قبایل عرب در دشت اهواز دوره قشلاقى خود را در این شهرستان مى‌گذرانند. در دوره ییلاقى قبایل عرب دام‌هاى خود را در اراضى کشاورزى و به‌خصوص اراضى زیرکشت غلات درو شده مى‌چرانند.

شهرستان‌هاى ایذه و مسجد سلیمان و دزفول که در حد شمالى استان قرار دارند، وضعیت مناسبى را براى استقرار عشاى کوچنده در ییلاق و قشلاق فراهم مى‌کنند. در این منطقه کوه‌هاى مرتفعى که ادامه کوه‌هاى زاگرس مبانى است، شمال منطقه را احاطه کرده است. این رشته کوه‌ها اغلب از جنگل پوشیده شده و حد مرزى بین استان خوزستان و چهارمحال و بختیارى و لرستان و را طرفى استان کهگیلویه و بویراحمد را به‌وجود مى‌آورند که به‌وسیله رودهاى پرآبى چون کارون، دز و خرسان که از دره‌هاى عمیق مى‌گذرند، از استان‌هاى یاد شده جدا مى‌شوند.

شهرستان ایذه قلمرو ییلاقى و قشلاقى ایل‌هاى بختیارى و بهمئى است، در حالى‌که شهرستان مسجد سلیمان با دارا بودن مناطق کوهستانى جنگلى در شمال، مطلقاً در قلمرو ایل بختیارى قرار دارد.

شهرستان‌هاى دشت آزادگان در غرب استان خوزستان و در حد مرزى بین ایران و عراق و شهرستان بندر ماهشهر در جنوب استان و در ساحل خلیج‌فارس یا دارا بودن دشت‌هاى وسیع، در قلمرو قبایل عرب قرار دارد. در دشت آزادگان قبایل بنى‌طرف و بنى‌صالح و دشت بندر ماهشر قبیله بنى‌کعب که از معروف‌ترین قبایل عرب به‌شمار مى‌روند، ییلاق و قشلاق مى‌کنند.

منبع

  • سینا موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی