همه چیز در مورد لرهای ایران زمین

دلنوشته هایی از ایل لر در شهرستان بهبهان استان خوزستان

همه چیز در مورد لرهای ایران زمین

دلنوشته هایی از ایل لر در شهرستان بهبهان استان خوزستان

مشخصات بلاگ

بهبهان یکی از قدیمی‏ترین شهرهای استان خوزستان است که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد بر می‏گردد. شهرستان بهبهان با وسعتی معادل 3195 کیلومتر مربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. جمعیت بهبهان حدود 220 هزار نفر است

بایگانی

عشایر استان خوزستان

پنجشنبه, ۱۷ دی ۱۳۹۴، ۱۲:۴۱ ب.ظ

تناسب آب و هوائى با زندگى کوچ‌نشینى سبب شده که در این استان، بخشى از جمعیت به دامدارى پرداخته و به ییلاق و قشلاق بپردازند، بخش شمالى و شمال‌شرقى خوزستان شامل مناطق شوش، مسجد سلیمان، دزفول، شوشتر، ایذه تا محدوده باغ ملک و جانکى در شمال رامهرمز محل زندگى ییلاقى ایلات بختیارى و بخشى از ایلات لرستان و ایلام مى‌باشد.

http://s6.picofile.com/file/8188384834/01_%DA%A9%D9%88%DA%86.jpg

علاوه بر ایلات مقیم، گروهى از ایلات استان کهکیلویه و بویر احمد در جنوب شرقى خوزستان و حوالى بهبهان، کوچ ییلاقى مى‌کنند و زمستان را در این استان مى‌گذرانند.

علاوه بر عشایر مهمان، عشایر بومى در مناطق غربى استان از شمال به جنوب در مناطق موسیان، شوش، دشت آزادگان، باوی، بنى طرف، هندیجان، شادگان و اطراف آبادان و خرمشهر به‌سر مى‌برند.

جمعیت عشایرى این استان اعم از عشایر مقیم و مهمان در ۱۳۶۶ در دوره ییلاقى بیش از ۴۰،۰۰۰ نفر و در دوره قشلاقى حدود ۱۹۰،۰۰۰ نفر بود.

بخشى از عشایر این استان اعرابى هستند که در طول تاریخ و به مرور زمان از صحراى عربستان کوچیده و سال‌هاى دراز در خوزستان ماندگار شدند. قبایل بنى‌کعب، بنى‌طرف و بنى‌صالح از آن جمله هستند.

طایفه بنى‌صالح از یمن به ایران کوچید و آنگاه در مناطق غرب اهواز و منطقه هویزه ماندگار کشت.

زبان عشایر بومى غربى و عشایر مهاجر استان که فصل زمستان را در مناطق قشلاقى خوزستان مى‌گذرانند به زبان و گویش خاص خود (لری) سخن مى‌گویند. محور اساى فعالیت و زندگى عشایر استان اعم از مقیم و مهمان دامدارى است و در ۱۳۶۶ جمعیت عشایر کوچنده قبایل عرب‌زبان خوزستان بیش از ۲۰۰۰ نفر بود.

منبع

  • سینا موسوی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی