همه چیز در مورد لرهای ایران زمین

دلنوشته هایی از ایل لر در شهرستان بهبهان استان خوزستان

همه چیز در مورد لرهای ایران زمین

دلنوشته هایی از ایل لر در شهرستان بهبهان استان خوزستان

مشخصات بلاگ

بهبهان یکی از قدیمی‏ترین شهرهای استان خوزستان است که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد بر می‏گردد. شهرستان بهبهان با وسعتی معادل 3195 کیلومتر مربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. جمعیت بهبهان حدود 220 هزار نفر است

بایگانی

۱۴ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

آداب و رسوم بختیاری ها

 استان چهارمحال و بختیاری با مساحتی بالغ بر کیلومتر مربع در بخش مرکزی فلات ایران بین کوههای غرب و جلگه اصفهان قرار گرفته است. این استان از شمال به شهرستان فریدن – از شرق به هرستان نجف آباد- شهر رضا وسمیرم در استان اصفهان و از مغرب به شهرستانهای ایذه و مسجد سلیمان استان خوزستان و از جنوب به کهگیلویه و بویر احمد محدود است.

http://anobanini.ir/pic/map/charmahal.jpg

  • سینا موسوی

این لرستان که چنین آب و هوایی دارد

                                      دشت و صحرا و جبلش حال و صفایی دارد

چشمه ها یک طرف و کوه نمایان جانم

                                           دیده را مات ، که این به چه هوایی دارد

http://jamejamonline.ir/media/images/1387/07/06/100950216471.jpg

  • سینا موسوی

هنوز هم نوای دل‌انگیز کمانچه و تنبک یا سرنا و دهل را به یاد دارم. از همان کودکی به نواها و آهنگ‌های لری و لکی علاقه داشتم. فقط کافی بود از برپایی جشن عروسی در هر جای شهر باخبر می‌شدم، اگر می‌توانستم با کمک یکی از بزرگ‌ترها به تماشا و شنیدن بزم شادیانه‌های عروسی می‌رفتم. حس خوبی بود، از شنیدن نواهای لری سیر نمی‌شدم.

  • سینا موسوی

ایلات و طوایف لر

ولادیمیر مینورسکی خاورشناس و ایران‌شناس روسی، طایفه‌های بالاگریوه را به عنوان لرهای اصلی معرفی می‌کند. مینورسکی لرها را به چهار دسته کلی تقسیم می‌کند که عبارتند از:

  • ممسنی‌ها

  • لرهای کهگیلویه

  • طوایف بختیاری

  • طوایف لرستان

http://files.wikipg.com/images/context/images/%D9%BE%D9%88%D8%B4%D8%A7%DA%A9%20%D9%84%D8%B1%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%8612.jpg

  • سینا موسوی

   خس پرتی(پرتاب کردن استخوان)

این بازی محلی بهبهانی است؛ که در شب های تابستان ودر محل تاریک بازی می کردند.

دراین بازی تعدادی پسر بچه دورهم جمع می شوند یک تکه استخوان یا یک جسم که مشخص باشد را بر می داشتند و به همه نشان می دادند . تا این جسم یا استخوان مشخص باشد و کسی چیز دیگری را به جای آن اشتباه نگیرد،بعد همه در یک مکان جمع میشوند وآن جسم یا استخوان را در محلی که نور کم باشد (در شب)پرتاب می کردند بعد همه ی بچه ها به دنبال آن می گشتند هر کس آن را پیدا می کرد هر کدام از بچه ها را که می گرفت بر دوش او سوار می شد و تا محل شروع بازی از او سواری می خورد .

پس بجه ها باید دو کار انجام می دادند  اول پیدا کردن آن جسم و بعد مواظب دیگر بچه ها باشد که اگر آن را پیدا کردند، اورا نگیرد و از او سواری نخورد.

                            http://jamejamonline.ir/Media/Image/1393/09/28/635546124402842700.jpg                             

 

  • سینا موسوی

غذاهای بهبهانی : غذاهای محلی زیادی در بهبهان طبخ میشده است که بعضی از آنها هنوز هم در بعضی از خانه ها آماده میگردد، در اینجا ما مطالبی درباره بعضی از غذاهایی بهبهانی و روش طبخ آنها را برای شما آورده ایم : شلشلو : از جمله غذاهایی که در بهبهان مورد استفاده قرار می گرفته و ابتدا به عنوان غذای اصلی مورد نظر بوده و با بهبود نسبی معشیت خانواده ها بعدها به عنوان غذای کمکی (بین وعده) صرف می شده ,http://photos02.wisgoon.com/media/pin/images/o/2015/7/13/3/1436740436736773.jpg شلشلو هم اکنون به دلیل عدم دسترسی به وسایل پخت سنتی آن و رویکرد خانم ها به غذای آماده , علی رغم طعم خوب آن کمتر مورد استفاده قرار می گیرد علاقه مندان به این غذای لذیذ بهبهانی می توانند با استفاده از دستور تهیه آن که در ذیل آمده به پختن این غذا مبادرت ورزند .

  • سینا موسوی

http://s6.picofile.com/file/8176519568/Behbahan_Ghadim_BehNama_1_.jpg

این ناحیه درروزگاران باستان وجودداشت ومرکزحکومت آن ابزقباد،قبادفره وارگان نام داشت .مقدسی دروصف آن می نویسد:ارجان ولایتی است بس مهم ،دشتی وکوهستانی ودرایی پرازدرختان نخل وانجیروزیتون ،نعمت های آن فراوان است .یاقوت حموی درباره ارجان(بهبهان) می نویسد:نخستین کسی که ارجان رااحداث نمود،قبادبن فیروزبود.زمانی که بارومیان جنگیدودستوردادشهری درمرزفارس وخوزستان احداث کنندوآن راابزقبادنام نهاد.درروزگارساسانیان شهرارجان که دردوازده کیلومتری بهبهان بودبناگردی بعدازویرانی ارجان مردم به بهبهان نقل مکان کردند.درقرن چهارم میلادی شهرارجان پرجعمیت وآبادبود.

  • سینا موسوی

 دره “توبیرون”‌ در مسیری به طول چند کیلومتر در بخش سردشت در 20 کیلومتری شمال شهر دزفول واقع است. دیواره‌های رفیع آن با ارتفاع بلند و انبوه درختان انگور، انجیر وحشی، برگ ‌‌های شاووشان، آبشارها و آبچکان  ها جلوه بسیار زیبایی به این دره ‌ ها داده است.
با وجود گرمای بالای 40 درجه دزفول در این دره باد خنک آرامش خاصی را به میهمانان داده و دمای آن تا 25 درجه و کمتر نیز می رسد و همین امر سبب شده فرصت گردشگری در طبیعت در ماه های گرم سال نیز فراهم شود.

دره توبیرون خوزستان, دره توبیرون, گردشگری,شهرهای استان خوزستان - دیدنی های استان خوزستان

دره توبیرون خوزستان, دره توبیرون, گردشگری, تور گردشگری, تصاویر دره توبیرون, عکسهای دره توبیرون, طبیعت گردی, مکانهای تفریحی خوزستان,شهرهای استان خوزستان - دیدنی های استان خوزستان

 

  • سینا موسوی


ارجان (ارگان) شهری است با سابقه تاریخی که بنابر گفته اصطخری در مسالک الممالک و یاقوت حموی در معجم البلدان در زمان سلطنت جاماسب هنگامی که او در جنگ با روم پیروز شد و شهر «میافارقین» و «آمد» را تسخیر کرد، این شهر را برای فرزند قباد که ارجان نام داشت بنا کرد و سپس مناطق وسیعی را به آن منضم ساخت.
( مسالک الممالک، ص 225؛ مرآت البلدان، 32/1؛ شیرازنامه، ص 31. )
ارجان در سال صلی الله علیه واله 1 ه' ق توسط أبی العاص و أبو موسی اشعری فتح شد.

http://www.behbahan-org.ir/Anjoman/images/anjoman/moarefiBehbahan/halghedarvazeh.jpg(

  • سینا موسوی

ازدواج


اصولا در جوامعی که دارای بافت اجتماعی و فرهنگی سنتی هستند، اجبارها ی اجتماعی در همه حوزه ها دیده میشود.ازدواج نیز از این قاعده جدا نیست.در هنگام همسر گزینی، پسرو دختری که در این جوامع زندگی میکنند، نگاهی نیز به محدودیتهای فرهنگی و اجتماعی انتخاب  خود دارند. در مناطق بختیاری از گذشته این گونه اجبارها وجود داشته است.بدین شکل که والدین گزینه هایی را برای دختر یا پسر نشان میکردند و آنها کمتر می توانستند اعتراضی به این گزینه ها داشته باشند.اما امروزه با افزایش آگاهی والدین در مورد حق طبیعی دختر یا پسر در انتخاب هایشان ، افزایش سطح تحصیلات و افزایش سطح مراودات اجتماعی گزینه ها بیشتر شکل پیشنهاد دارند تا اجبار.
  • سینا موسوی