همه چیز در مورد لرهای ایران زمین

دلنوشته هایی از ایل لر در شهرستان بهبهان استان خوزستان

همه چیز در مورد لرهای ایران زمین

دلنوشته هایی از ایل لر در شهرستان بهبهان استان خوزستان

مشخصات بلاگ

بهبهان یکی از قدیمی‏ترین شهرهای استان خوزستان است که قدمت آن به هزاره دوم پیش از میلاد بر می‏گردد. شهرستان بهبهان با وسعتی معادل 3195 کیلومتر مربع در جنوب غربی استان خوزستان قرار دارد. جمعیت بهبهان حدود 220 هزار نفر است

بایگانی

بازیهای محلی بهبهان

دوشنبه, ۱۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۱:۰۶ ق.ظ

   خس پرتی(پرتاب کردن استخوان)

این بازی محلی بهبهانی است؛ که در شب های تابستان ودر محل تاریک بازی می کردند.

دراین بازی تعدادی پسر بچه دورهم جمع می شوند یک تکه استخوان یا یک جسم که مشخص باشد را بر می داشتند و به همه نشان می دادند . تا این جسم یا استخوان مشخص باشد و کسی چیز دیگری را به جای آن اشتباه نگیرد،بعد همه در یک مکان جمع میشوند وآن جسم یا استخوان را در محلی که نور کم باشد (در شب)پرتاب می کردند بعد همه ی بچه ها به دنبال آن می گشتند هر کس آن را پیدا می کرد هر کدام از بچه ها را که می گرفت بر دوش او سوار می شد و تا محل شروع بازی از او سواری می خورد .

پس بجه ها باید دو کار انجام می دادند  اول پیدا کردن آن جسم و بعد مواظب دیگر بچه ها باشد که اگر آن را پیدا کردند، اورا نگیرد و از او سواری نخورد.

                            http://jamejamonline.ir/Media/Image/1393/09/28/635546124402842700.jpg                             

 




                                                            

هفت سنگ

وسایل مورد نیاز:هفت سنگ صاف-یک توپ کوچک بادی.

این بازی که یکی از بازی های محلی بهبهانی بوده که هنوز هم بازی می شود. در این بازی هفت سنگ صاف که بشود آن ها را روی هم قرار داد انتخاب می شود. بعد به دو گروه تقسیم می کردند یک گروه توپ را به دست می گرفتند ،ودیگر محافظ سنگ ها بودند گروه اول باید باتوپ در فاصله ای مشخص (هفت قدم)به سنگ های روی هم گذاشته می زدند،تا سنگ ها بریزندبعدگروه اول فرارمی کردندوتوپ به دست گروه دوم می افتاد حال باید گروه اول سنگ های ریخته شده را دوباره روی هم قرار دهند.گروه دوم هم می باید  آن ها را با توپ می زدند،هرکدام که توپ به آن ها می خورد از بازی خارج می شود . اگر همه ی گروه اول با توپ زده می شدند و هفت سنگ را روی هم قرار نمی دادند بازنده بودند . وگروه دوم شروع کننده می شدند.واگر سنگ ها را روی هم قرار می دادند وتوپ به آن ها نمی خورد برنده بودند، و بازی بعدی را خودشان شروع می کردند.

                                                   




          

سنگ توی دست

وسایل مورد نیاز:یک سنگ کوچک که در دست جای بگیرد.

تعداد بازی کنان:دو گروه.

این بازی یک بازی محلی است که در هر جا و هر محل میتوان بازی کرد حتی در یک اتاق.

دو گروه روبه روی هم می نشینند یک گروه به قید قرعه سنگ را به دست می گیرند. سنگ را در دست یکی از افراد گروه (در یک دست چپ/راست)قرار می دادند، بعد یکی از افراد گروه مقابل که سر گروه آن ها می باشد، می آید و با سوالات وپرسش هایی که از تک تک آن هامی کند سعی در پیدا کردن آن سنگ دارد این سرگروه باید خیلی زیرک باشد و از جواب هایی که گروه مقابل می دهند بفهمد سنگ در دست او هست یا نه اگر یقین می کرد که در یک دست سنگ وجود ندارد آن را پوچ می کرد هر دست که پوچ می شد تعداد دست ها کم تر و شانس پیدا کردن بیشتر می شد، پوچ کردن دست ها این قدر ادامه داشت تا بتواند سنگ را پیدا کند حال اگر سنگ پیدا می شد برنده بودند و اگر پیدا نمی شد بازنده بازی بودند.



سوار سوار

بازی به صورت دو نفر دو نفر انجام می­شود. پس از قرعه­کشی یک نفر روی کول دیگری سوار     می­شود و به در خانه­ها رفته از صاحب خانه سؤال می­کنند سوار سوار؟ یا پیاده سوار؟ اگر صاحب خانه می­گفت پیاده سوار آن دو جایشان را عوض می­کنند و بازی به همین ترتیب ادامه می­یابد.




تپ تپ گا taptape gâ

روش این بازی به این شرح است که یک نفر در محل مشخص چشم می­گذارد و دیگران پنهان می­شوند پس از لحظاتی او به دنبال آنان می­گردد و هر کس را که ببیند دست خود را به سر او می­زند و آن شخص به این ترتیب از بازی خارج می­شود. هر کس نیز بتواند بدون دیده شدن به محل بازی برسد برنده است. نوبت چشم­گذاری بعدی به فردی می­رسد که زودتر ازهمه بازنده شده باشد.

منبع

نظرات  (۲)

  • مجتبی ناوک
  • عالی ولی ما لر نیستیم

     

    ما لر نیستیم لطفاً بنویسید بهبهانی

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی